Tuesday, November 3, 2009

TAULIAH OH TAULIAH..

Malam semalam gempar dengan berita penahanan mantan Mufti Perlis, saudara Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin bersama 10 orang lagi oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). Alasan yang diberi simple aje..iaitu beliau menyampaikan ceramah agamanya tanpa tauliah. Tak kiralah ceramah tu disampaikan di dalam masjid kerajaan negeri, surau mahu pun di rumah orang perseorangan.

Dalam cerita penahanan Dr. Mohd Asri ini, beliau ditangkap ketika berceramah di sebuah banglo milik seorang ahli perniagaan yang juga merupakan kenalan baik beliau.

Saya pun tak tahu nak komen apa-apa pasal kes ini. Kenapalah orang-orang Islam kita dah jadi macam ni? Tauliah punya pasal, didakwa ke mahkamah dan jika sabit kesalahan bakal merengkoklah dalam penjara.

Cuba anda bayangkan..bila duduk dalam penjara kelak, bersama teman banduan lain..mereka akan bertanya : Awak ni, perwatakan macam ustaz / orang alim aje..kenapa masuk penjara? Jawab ustaz : "Sebab aku ngajar ilmu agama takde tauliah.."

Lihat sekeliling kita..ustaz-ustaz yang mengajar mak abah dan anak-anak kita sejak dahulu, kini dan selama-lamanya ( pinjam motto kejap ), mereka ini ada tauliah ke? Kalau ada pun, berapa kerat lah sangat..Kalau JHEANS bertindak macam JAIS, alamaknya tinggal 3, 4 orang je lah ustaz kat Seremban ni.. Manakala penjara pula dah tentu penuh dengan ahli agama berbanding penjenayah yang betul..ALlaahu Akbar ! Saya rasa, mesti ramai banduan yang keluar penjara sahaja, dah bertukar jadi ustaz..pasal apa? pasal tiap-tiap hari dok kena dakwah oleh rakan satu sel mereka - iaitu ustaz ! ( teringat cerita dakwah Yusof AS ketika dalam penjara - tapi Nabi Yusof dipenjarakan bukan kerana takde tauliah agama !)

Macam mana ustaz-ustaz kita di surau ? Dah apply tauliah nak ngajar agama ke? Nanti kang ada yang kena tangkap ketika baru nak mula ucap salam..

Nampaknya dunia dah betul-betul nak kiamat..Orang bukan kaki surau mesti tersenyum baca cerita ni..padan muka kau, ustaz!

Ustaz Kamal dah rasa bagaimana disoal-siasat oleh SB Penguatkuasa Jabatan Agama..tapi, akhir-akhir, yang menyoal-siasat pula kena soal-siasat. Siapa yang soal-siasat mereka ni? Siapa lagi..Hanya imam samseng sahaja yang berani buat camtu.. At last, mereka minta maaf dan mengakui ada 'tangan ghaib' dari pejabat orang politik.. 'Celaka betul !', kata saya dalam hati sebelum memaafkan mereka yang bodoh ni..

No comments:

Post a Comment