Tuesday, November 3, 2009

PERTINGKATKAN MUTU SOLAT ANDA

Sebelum saya mulakan tulisan ini, saya mohon maaf kepada semua pembaca kerana tak dapat membalas atau memberi komen dalam chat box pada hari ini. Nampaknya komen dan pandangan tuan-tuan hari ini cukup menggalakkan. Cuma saya minta, janganlah diberikan pujian yang terlalu tinggi kepada saya. Bila dah naik tinggi, kalau terjatuh ke bawah, sakitnya sangatlah menyiksakan..

Tuan.puan yg saya kasihi sekalian,

Sejak kecil lagi, ibu bapa kita dah asuh dan didik kita untuk bersolat. Maka dengan berkat didikan tersebut, kita sampai hari ini berterusan mendirikan solat.

Persoalannya, solat kita yg kita tunaikan sejak umur 7 tahun hinggalah umur sekarang..apakah terdapat peningkatan padanya? Pernah tak kita selidiki mutu solat kita hari ini? Apakah sama solat kita sekarang dengan solat kita ketika berusia 7 tahun dahulu?

Inilah tajuk perbincangan yang ingin saya bawakan pada entry malam ini. Hidup kita perlu ada peningkatan..barulah nampak ada kemajuannya. Dahulu cikgu DG21 tp sekarang dah DG39 atau DG41..Dahulu pakai proton Iswara, sekarang dah Exora..

Itu pada pandangan zahir kita yang mudah kita nampak. Beralih kpd solat kita tadi..apakah solat kita ada berlaku peningkatan dari segi mutunya? sama ada bacaan, kekhusyukan dan kefahamannya..

Berikut adalah beberapa contoh berlakunya peningkatan dlm solat kita. Antaranya :

1) telah memahami makna bacaan dlm solat

2) berkekalan solat dalam jemaah di surau/masjid

3) datang awal - sebelum azan. Masuk ke surau/masjid paling awal dan keluar paling akhir.

4) menjadikan solat sunat rawatib sbg satu kemestian

5) solat tahajjud setiap malam dianggap sebagai solat fardhu ke-6

dan sebagainya lagi..

Sepatutnya, makin dah lama kita solat, maka makin mantaplah solat kita. Tapi apa yang berlaku..sampai sekarang, maksud doa iftitah pun masih tak tahu-tahu lagi !

Berusahalah semoga solat kita yang kita jadikan ia sebagai hadiah untuk Allah, adalah hadiah yang terbaik untukNya. Pelajarilah dan kunjungilah majlis-majlis ilmu..sebelum Izrael datang memberikan salam kepada kita..

No comments:

Post a Comment