Tuesday, November 3, 2009

SKIM KUTU UMRAH TAHUNAN

Tuan/Puan yang dihormati,

Baru-baru ini, pihak surau ada menerima satu cadangan yang saya fikir ianya cukup baik dan mampu memberi manfaat kepada para jemaah..

Cadangan tersebut yang diberi nama Skim Kutu Umrah Tahunan (SKUT) bertujuan untuk membantu merealisasikan hasrat dan azam para jemaah untuk menziarahi Tanah Haram disamping berpeluang menunaikan ibadat umrah ( Sabda Nabi : Sebaik-baik tempat utk kamu berziarah ialah ke Makkah dan ke Madinah"..tambahan saya : 'Bukannya ke Narathiwat, Bukit Tinggi atau Pulau Langkawi' )

Caranya (secara ringkas) lebih kurang macam ni :

Peserta yang minat nak join DIWAJIBKAN bayar RM100 setiap bulan dan tempoh bayarannya ialah sehingga semua peserta dapat menunaikan umrah (Tak boleh tarik diri di saat akhir-sebab tu kena fikir masak ranum dulu sebelum join). Dlm tempoh 1 tahun main kutu umrah ni, setiap peserta dah dapat kumpul RM1200.

Katakan ada 20 peserta..maka pada tahun pertama, wang collection kita dah terkumpul sebanyak RM24,000. Dan dengan jumlah wang RM24,000 tersebut, berapa orang kita dapat hantar ke Tanah Suci? Katakan kos umrah utk one complete package (biasanya 2 minggu) ialah RM5000, bererti kita dah mampu hantar hampir 5 orang peserta.

Begitu juga pada tahun hadapan dan tahun ke seterusnya, seramai hampir 5 orang akan mewakili BWP pergi menyahut panggilan Ka'abah untuk menyampaikan doa kita yang belum sampai masa ni..

Skim ini tak sesuai untuk orang berada..Orang yang sering tak cukup duit belanja makan macam saya, memang kita alu-alukan. Inilah konsep 'ta'aawun' (tolong-menolong) dlm berbuat ibadah yang pernah saya perjelaskan ketika mula memegang jawatan Imam 1 Surau Al-Hidayah kita ni..

Kesempatan ini juga saya nak gunakan untuk menasihati orang-orang berada (kaya) yang saban tahun pergi menunaikan umrah atau fardhu haji..apa salahnya kalau pada tahun depan ni, kita batalkan hasrat nak buat umrah kali ke (ntah kali ke berapa..hinggakan dah tak boleh bilang dah..) dan kita belanjakan wang tersebut untuk menaja orang lain yang tak pernah ke Tanah Suci serta tidak mempunyai perbelanjaan utk menunaikan umrah..

Saya percaya, ramai yang kata saya ni dah makin tak betul..Terserahlah..saya cuma nak kongsi pandangan sahaja. Kalau baik, ambillah..kalau tak baik, tinggalkan kepada saya..

Cadangan SKUT di atas akan dipanjangkan sekiranya mendapat sambutan dari para jemaah sekalian. Kalau tak ada yang setuju, maknanya kita sama-sama pakat kumpullah duit kita masing-masing dan dalam masa 5 tahun, insya'Allah dapatlah ke Tanah Suci..Itu pun kalau duit simpanan tu tak diusik..

Respon pembaca dialu-alukan. Terima kasih.

1 comment:

  1. Bagus sangat jika semua berfikiran sebegini..terbaik dunia akhirat

    ReplyDelete