Thursday, November 12, 2009

PEMBETULAN CERITA LEMBU

Salam 1 Malaysia..

Tuan-tuan yg dihormati sekalian.. Terkejut saya bila membaca cbox blog kita hari ni..Sampaikan Ust Zawawi (UZ) pun dah nyaris-nyaris nak tarik diri dr mengajar kat surau kita..Tp jgn bimbang..UZ tak kan buat begitu..acah beliau sahaja tu..Saya baru shj dpt mesej dr UZ tadi !

Kat sini saya nak buat sedikit pembetulan..pasal moral cerita UK yg saya uploadedkan pagi tadi..

Ulasan UK :

Cerita lembu versi Terengganu : Moral atau pengajaran sebenarnya ialah : Jgn jadi mcm lembu tu..dipujuk dan dipaksa oleh tuannya supaya makan sedap-sedap..tp rupa2nya keesokan harinya tuan dia nak bawak pegi ke surau utk disembelih atau dikorbankan.

Atau dlm perbandingan suasana kita hari ini : Jgn kita tertipu oleh kelazatan dunia..krn mungkin ia adalah satu istihza' (olok-olokan) ALlah SWT kpd kita. Er..maksud saya : ALlah SWt bagi kita makan sedap-sedap sbb selepas ni ALlah nak campakkan kita jauh2 ke dalam Neraka!

Begitulah maksud moral cerita tu sebenarnya..jadi, kita kena fikir 3 kali lagi : Adakah kekayaan kita hari ini berupa nikmat dr ALlah atau satu istihza'?

Terima kasih, Ust Kamal dan maaf kerana ulasan saya mengenai moral cerita ni kurang tepat..Tp silap UK juga sebab tak nak habiskan cerita tu.. Perenggan terakhir cerita UK :

"Ketika lembu itu sedang menikmati makanannya, maka si tuan tadi terus ke dapur lalu mengasah pisaunya setajam-tajamnya.." Kesiaan lembu tu..rupanya nak dijadikan korban Raya Haji..

No comments:

Post a Comment