Monday, November 16, 2009

HIDUPLAH DENGAN PENUH KASIH SAYANG

Salah satu daripada nama-nama ALlah yang Mulia ialah Ar-Rahim iaitu Yang Maha Penyayang. ALlah yang bersifat dgn sifat Rahim ini telah memerintahkan kita (manusia) supaya hidup dengan penuh kasih sayang. Dialah yang menjadikan manusia hidup berpasang-pasangan (suami-isteri) dan memasukkan ke dalam hati mereka perasaan cinta dan kasih sayang ( mawaddah wa rahmah)..

Dengan setiap orang hidup bersandarkan kasih sayang, sudah pasti kehidupan kita di dunia ini akan aman, harmoni dan sejahtera. Tiada lagi perasaan dengki, cemburu, khianat, tuduh-menuduh, fitnah-memfitnah dan seumpamanya..

Kerana adanya kasih dan sayanglah, kita berusaha bersungguh-sungguh mengajak saudara-saudara kita yang masih lena dibuai keindahan duniawi agar dapat mereka ini menyertai kita memakmurkan rumah-rumah ALlah dan menambahkan lagi ilmu agama..semua ini kita lakukan kerana kita sayangkan saudara-saudara kita..kita tidak mahu mereka berterusan diperdaya dan disesatkan oleh syaitan dan konco-konconya..kita tak mahu sama sekali melihat rakan atau saudara kita kelak diazab, dibakar dan dibolak-balikkan jasadnya di atas api yang membara..

Jika tiada rasa kasih atau sayang seumpama itu, tentulah kita akan berkata : Pedulikanlah mereka..biarkan mereka dengan kesesatan mereka..Kelak, di hari akhirat, padan muka mereka !
Apakah itu yang kita mahukan? Sudah tentu tidak..Oleh itu, tunjukkanlah bukti kasih sayang kita dengan tidak berputus asa mengajak 'mereka' ini ke jalan yang diredhai ALlah SWT !

Tanpa Nama,
Pastinya..saya bukan OM, OB mahu pun OS !

No comments:

Post a Comment