Friday, November 6, 2009

MENDIDIK ANAK MENJADI ANAK AKHIRAT

Anak adalah anugerah ALlah yang tidak ternilai. Hidup sepasang suami isteri tanpa ditemani anak tentunya amat membosankan dan tentunya bertambah lagi kesengsaraan dan kepedihan apabila mati tanpa meninggalkan walau seorang zuriat pun!

Sebab itulah NAbi ALlah Zakaria AS sering berdoa siang dan malam agar dikurniakan ALlah seorang anak yang bakal menjadi penyambung keturunannya. Akhirnya, setelah berpuluh tahun merintih di dalam solat malamnya, ALlah utuskan seorang malaikat memaklumkan kepada baginda satu khabar gembira, iaitu kelahiran Yahya sebagai satu-satunya anak baginda di dunia ini. Bertuahnya Nabi Zakaria kerana anak yang belum lagi dilahirkan telah pun dinobatkan sebagai Rasul..tetapi malangnya bagi nabi dua beranak ni, kerana nyawa kedua-duanya akhirnya tamat di tangan kezaliman dan ke'bangang'an kaum mereka sendiri, bangsa Yahudi Laknatullah Alaihim Ajma'in yang sebelumnya memang dah terkenal sebagai kaum penyembelih Nabi.

Anak adalah termasuk amanah dan nikmat ALlah yang amat berharga. Justeru, syukurilah nikmat ini dan peliharalah amanah tersebut dengan cara yang betul lagi diredhai ALlah. Didiklah mereka dengan didikan agama sedari usianya baru beberapa saat sehinggalah dewasa. Terapkan ke dalam hati anak-anak fahaman yang mendalam tentang konsep 'hamba yang bertuhan'..fahamkan mereka bahawa mereka lahir ke dunia ini adalah sebagai manusia, bukannya sebagai lembu yang tidak bertuan..yang bebas memakan apa sahaja walau pun anak-anak pokok tanaman yang berada di ladang orang..dan kita, ibu bapa, adalah orang yang diamanahkan untuk menjaga mereka agar tidak sewenang-wenangnya melanggar titah dan perintah ALlah..tetapi jika kita sendiri yang mengkhianati amanah atau pertanggungjawaban ini, maka bersedialah untuk berhadapan dengan satu hari yang bakal menjadikan semua manusia menggeletar dari hujung kepala hingga ke hujung jemari kaki..

Di hari akhirat nanti, anak boleh jadi salah satu daripada dua : iaitu anak yang boleh menyelamatkan ibu bapanya daripada neraka Jahannam atau anak yang (dia sendiri) akan menjerumuskan ibu bapanya ke dalam sana..semuanya bergantung kepada bagaimana cara kita mendidik mereka pada hari ini..

Kalau hari ini, kita didik anak-anak dengan didikan agama, ajar mereka hingga mahir membaca Qur'an, sentiasa mendirikan solat walau macam mana penat sekali pun, tidak pandai nak berbohong walau sepatah kalimah, berpakaian sentiasa menutupi aurat, patuh dan taat kepada ALLah, Rasul dan ibu bapanya, memiliki akhlak yang amat terpuji dan seumpamanya lagi..insya'ALlah, tidak menyesal kita apabila berada di alam akhirat sana nanti..

Tetapi kalaulah anak diberikan pendidikan berbentuk keduaniaan semata-mata (dengan membelakang pendidikan agama), walau pun mereka berjaya menjadi manusia yang boleh dibanggakan oleh kedua ibu bapanya, apakah kebanggaan ibu bapa itu boleh diteruskan apabila salah seorang atau kedua-dua ibu bapanya telah terbaring jujur di atas usungan? Maka di alam sana kelak, kita akan pastinya dimusuhi oleh anak sendiri..mereka akan mendakwa kita di hadapan Tuhan Maha Perkasa, "Wahai Tuhanku, inilah bapak aku..punya harta melimpah-ruah tetapi tak mampu menjadikan aku sebagai hambaMu yang soleh..". Si anak turut mencaci dan memaki bapanya sendiri dengan kata-kata :"Kerana engkaulah, aku turut dicampakkan ke dalam neraka yang hina ini.."

Pengalaman saya sewaktu bertugas di pedalaman Terengganu dan Kelantan, saya temui banyak peristiwa yang sangat menyayatkan hati di mana anak-anak tidak tahu nak buat apa-apa ketika ibu bapa mereka sedang bergelut dengan sakaratul maut- wa imma nak ajar mengucap atau baca surah Yaasin pun tak dapat!

Begitu juga ketika menghadiri jemputan solat jenazah di sebuah masjid. Anak-anak berkumpul di pintu masuk masjid, menunggu ketibaan kami, para jemaah..apabila diajak untuk sama-sama mendirikan solat jenazah ke atas mayat bapa mereka, tiada seorang pun yang bergerak. Akhirnya semua mereka mengakui tak pernah dan tak pandai nak solat..bukan setakat solat jenazah sahaja, bahkan solat yang fardhu pun tak pernah..saya akhirnya mengimamkan solat jenazah tersebut sambil berlinangan air mata..tentu sedih dan menyesalnya si mati kerana kesemua 6 orang anak lelaki yang berada di luar sana tu, tiada seorang pun yang berdiri di hadapannya sekarang..kalau bukan sebagai imam pun, cukuplah sebagai salah seorang makmum pun dah dikira memadai..

Malang sungguh nasib kita jika memiliki anak dunia..namun, siapa yang nak kita persalahkan kalau bukan diri kita sendiri..kita sendiri yang membentuk anak kita menjadi anak dunia..

Bertindaklah segera sebelum tertimpanya kejadian seperti yang diceritakan di atas kepada diri kita. Didiklah anak agar menjadi anak akhirat..yang dapat membantu menyelamatkan ibu bapanya dari diazab di neraka Jahannam..Tunjukkanlah contoh yang baik kepada anak-anak kerana ia juga termasuk dalam kaedah pendidikan kepada mereka..

No comments:

Post a Comment