Monday, November 2, 2009

APABILA AYAM MATI DI KEPUK

Pernah dengar peribahasa seperti tajuk di atas? Saya terkilas pandang sewaktu menyergah salah seorang anak didik saya yang begitu khusyuk membaca buku 'Himpunan Peribahasa Melayu' selepas selesai menjawab soalan peperiksaannya.

Saya disoal (dgn tujuan diuji) oleh anak didik saya tu..Ustaz, you know the meaning of this proverb or not? (saya galakkan anak murid saya biasakan diri bertanya dalam BI). Saya baca dan cuba berpura-pura tak tahu (supaya anak murid saya bangga mereka lebih tahu dari gurunya)

Ayam Mati Di Kepuk sama ertinya dengan 'Orang jahil yang mati hatinya dalam lingkungan majlis-majlis ilmu'..

Beberapa hari lepas saya sempat berseloroh dengan saudara Zainul Ekhwan dan rakan jemaah yang lain (majoriti mereka adalah murid Kelas Qur'an Ustaz Zawawi yang dah mula menghilangkan diri).. Kata saya, BWP ni amat bertuah..majlis agama diadakan siang dan malam, tak cukup hari bekerja ditambah lagi pada hari minggu.. Orang di tempat lain, sanggup keluar berpuluh KM dan habiskan RM semata-mata nakkan ilmu agama ni.. Tapi kita kat sini? Masih lagi tak mahu rebut peluang menambah ilmu..Masih dengan kebodoh-sombongan yang semakin menebal kat dalam hati tu..Masih tertipu dengan ajakan dunia dan hasutan syaitan.

Di surau kita sekarang, dah macam-macam ada. Buka channel Ahad malam Isnin, ada Tafsir Qur'an dan Tajwid, tekan channel Isnin malam Selasa ada rancangan Sirah Nabawiyyah, channel Fiqh, channel Hadith dan sebagainya. Sebelah siang pula ada channel Kelas Fardhu Ain Muslimah dan channel ART (Kelas bahasa Arab)..pokoknya sekarang, channel Sport, HBO, Star Movie jugak yang jadi pilihan di hati..

Habis? Bila masanya giliran nak tambah bekalan untuk akhirat pula? Kalau tiap-tiap hari dok sibuk dengan menambah bekalan dunia ni..? Takkan nak bagi orang lain je pahala datang berjemaah dan menuntut ilmu tu? Bukankah kita disuruh berlumba-lumba atau berebut-rebut untuk dapatkan pahala ALlah ?

Alangkah ruginya kita.. dah duduk dalam persekitaran majlis agama, tetapi masih kekal dalam kejahilan. Ingat besok Allah takkan tanya ke? Engkau umpama ayam, mati kelaparan di dalam kepuk yang penuh dengan makanan !!

Fikir-fikirkanlah sendiri..malas dah nak cakap apa lagi..

No comments:

Post a Comment