Tuesday, November 17, 2009

SELAMAT HARI RAYA HAJI !

Assalamualaikum dan salam Aidil Adha..,

Insya'ALlah, kalau panjang umur..minggu depan kita akan sama-sama menyambut satu lagi hari raya bagi ummat Islam, iaitu Hari Raya Adha. Selain dikenali dengan nama Eid Adha, ia juga kadang-kadang dipanggil Hari Nahar atau Raya Korban. Tetapi paling kerap disebut ialah Raya Haji.

Ketika Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Yathrib (kemudiannya di tukar nama kepada Madinah Al-Munawwarah), Nabi SAW melihat orang-orang Yahudi dan penduduk asal Madinah yang bukan Islam sedang menyambut hari kebesaran. Salah seorang sahabat bertanyakan Nabi : "Wahai Rasulullah, kita tak ada sambut hari kebesaran apa-apa ke?". Maka jawab Nabi SAW : "Sesungguhnya ALlah SWT telah menggantikan bagi kamu dua hari raya yang sangat mulia-iaitu Hari Raya Fitrah dan Hari Raya Korban"

Ini bermakna ummat Islam hanya ada dua hari kebesaran sahaja yang diiktiraf oleh ALlah dan RasulNya. Tetapi bagaimana pula dengan sambutan hari kebesaran lain seperti Maulidur Rasul, Awwal Muharram, Nisfu Sya'ban, Isra' Mi'raj, Awal Ramadhan dan seumpamanya? Mengenai hari-hari tersebut, saya tak bercadang nak ulas di dalam posting kali ini. Saya serahkan kepada ustaz-ustaz lain untuk menjelaskannya. ( Mungkin ustaz Orang Minyak boleh tolong jelaskan )

Antara dua hari raya ini, mana satu yang paling hebat, paling wajar kita raikan secara besar-besaran? Raya Puasakah atau Raya Haji?

Bagi kebanyakan kita di Malaysia, Raya Puasa lah disambut dengan meriah. Kadang-kadang tu, puasa baru tiga hari, TV dah galak siarkan iklan dan lagu-lagu raya. Begitu juga dengan pusat beli dan blah..ada macam-macam promosi..pra-raya lah, jualan mega Syawwal dan sebagainya lagi. Tapi, berapa hari kita menyambut Raya Puasa sebenarnya? Satu bulan kah? Atau cuma satu hari sahaja?

Hari Raya Puasa atau Eid Fitri ini cuma satu hari sahaja tempoh sambutannya. Yang kata Raya Enam itu, sebenarnya bukanlah Raya Enam, tapi Puasa Enam Hari Dlm Syawwal( tolong dibetulkan salah faham ni)..

Begitu juga dengan tempoh masa bertakbir. Ummat Islam disunatkan bertakbir raya bermula Maghrib 1 Syawwal (selepas berbuka puasa pada hari terakhir Ramadhan) hinggalah keesokan harinya, iaitu sebelum dimulakan solat Hari Raya Fitrah. Selepas solat raya, tidak ada lagi takbir tersebut.

Manakala Raya Haji pula, sambutannya adalah selama 4 hari bermula 10 hingga 13 Zulhijjah dan kita disunatkan bertakbir selama tempoh tersebut..

Malangnya, kita yang tak berapa faham ni lebih mengutamakan Raya Puasa drpd Raya Haji. Sebab itu, ada di kalangan kita yang tak begitu seronok menyambut Raya Haji ni. Ada yang beri alasan bahawa Raya Haji ni hanya untuk saudara kita yang buat haji kat Makkah sahaja.

Cuba perhatikan..ada tak iklan di TV yang memeriahkan suasana Raya Haji ni? Lagu Raya Haji pun susah nak didengari..Setahu saya, hanya lagu "Panggilan Haji" itu sahaja yang kerap kita dengar. Pusat beli dan blah ada tak buat promosi jualan murah sempena Raya Haji ? Atau..ada tak di antara kita yang menempah baju melayu/ baju raya atau bersengkang mata buat kuih semata-mata kerana nak sambut Raya Haji?

Kaifiat Solat Raya Haji tidak ada bezanya dengan solat Raya Puasa, cuma yang berbeza ialah pada kandungan khutbah..dan beberapa adab sebelum dan selepas solat..Bagi solat Raya Puasa, kita disunatkan melewatkannya manakala solat Raya Haji sunat disegerakan.

Dalam menghadiri solat Raya ini, ianya tidak terhad kepada golongan yang tertentu sahaja. Bahkan wanita yang uzur pun digalakkan hadir sama. Solat Hari Raya lebih disukai sekiranya dilakukan di kawasan tanah lapang seperti di padang dan seumpamanya.

Selamat menyambut Hari Raya Korban !

UK,
17 Nov 2009

No comments:

Post a Comment