Wednesday, June 3, 2009

SI MALAUN NI BUAT HAL LAGI..


Petang tadi, ketika nak azan Zohor, saya terpandang ke arah Tabung Kebajikan Surau yang terpaku pada dinding. Apasal nampak pelik aje? Lihat ke bawah, didapati bertaburan bekas-bekas habuk besi di atas sebuah buku catatan yang terletak di atas rehal panjang. Masya'Allah..terkejut saya! Rupa-rupanya ada orang telah cuba mengopak tabung tersebut. Mangga kunci tiada..tetapi tabung tersebut tidak dapat dibuka kerana ada kunci kedua pula..

Saya teringat pula pada Tabung Makan Malam Jemaah yang terletak di luar, berhampiran dengan pintu masuk..nah tu dia.. terkopak engsel yang diletakkan mangga..Saya tak tahu berapa jumlah duit kat dalam tabung tu sebab biasanya Encik Roslan yang membukanya selang dua hari sekali, kerana hanya beliau yang pegang kunci tabung-tabung tu..

Saudara Arshad dan Ustaz Shafie yang turut menyaksikan tabung-tabung yang dipecahkan ini yakin kejadian berlaku selepas solat Subuh.. kerana belum kelihatan lagi kesan atau serpihan besi tabung di atas lantai ketika solat Subuh pagi tadi..

Apalah nak jadi dengan pencuri ni.. Kang kami pakat maki-hamun atau sumpah seranah kang, nanti ada orang lain marah kat kami pulak! Nasib..nasib..bagi saya, senyum aje la..!!

No comments:

Post a Comment