Wednesday, June 3, 2009

MENGGELAR ORANG JAHAT DENGAN PANGGILAN TERTENTU : WAJAR ATAU TIDAK ?

Memberi gelaran kepada orang-orang yang melakukan kejahatan bukanlah perkara asing di dalam Islam. Allah sendiri menggelarkan orang-orang yang ingkar menyembahNya sebagai KAFIR, orang-orang yang melihat kebenaran tetapi menolak kebenaran sebagai ZALIM, orang-orang yang menjadi musuh dalam selimut sebagai MUNAFIQ dan sebagainya lagi. Bahkan Allah SWT memberikan gelaran SYAITAN kepada ketua-ketua/pemimpin-pemimpin kafir sebagaimana dalam ayat 14 Surah Al-Baqarah. Demikian juga Allah memanggil dengan gelaran BINATANG ( orang Terengganu kata : MENATANG ) kepada orang-orang yang ada mata, telinga dan akal fikiran tetapi tidak menggunakannya untuk mencari kebenaran ( lihat ayat 179 Surah Al-A'raf ).

Hasad dengki serta sakit hati melihat orang lain dilimpahkan nikmat adalah dari perbuatan dan sifat IBLIS Laknatullah. Apakah tidak boleh kita menggelar pemilik sifat tersebut dengan gelaran IBLIS ?

Apa motif serta tujuan di sebalik memberi gelaran-gelaran seumpama ini ? Antaranya ialah supaya manusia muslim/mukmin sentiasa beringat atau mengingatkan diri mereka daripada melakukan kejahatan.. Dalam erti kata lain, kalau tak nak orang panggil kita zalim, fasiq, munafik, iblis, setan, menatang dan lain-lain lagi, jangan dibuat kerja-kerja yang orang ramai tak suka..tak pasal-pasal orang di sekeliling kita dok asyik menyumpah kita siang dan malam. Cukup 40 orang menyumpah macam tu, tak ke haru diri tu?

No comments:

Post a Comment