Monday, June 8, 2009

SEKADAR RENUNGAN..

Pagi ni, izinkan saya berceloteh sedikit mengenai dua orang sahabat yang telah lama berkawan rapat. Alhamdulillah..mereka berdua adalah sebahagian daripada ahli jemaah tetap surau ini..Sudah lanjut usianya tetapi, ikhlas saya katakan..tanpa mereka berdua, maka sunyi dan sepilah suasana surau ini, terutama selepas solat Isyak..sebelum kami pulang ke rumah masing-masing.

Ada 2 orang lelaki bernama Zambrose dan Roslan ( dia ni baru masuk Islam beberapa bulan yang lepas ).. Si Zambrose ini orangnya tidak pernah lelah dan malas dalam meminta dan memohon doa kepada ALLAH, sedangkan si Roslan, dia malahan tidak pernah meminta dan memohon kepada ALLAH,..selesai aje Ustaz Kamal beri salam, dia pun terus blah..tak nak tunggu untuk berdoa bersama-sama yang lain ( sebab nak jalankan tugas menyediakan air minuman kepada jemaah surau )

Kita tanya alasan masing-masing.. Si Zambrose ditanyai, 'Kenapa kau selalu meminta dan memohon kepada ALLAH?'.. 'Kerana mengikuti Rasulullah', jawab Zambrose mantap dengan gayanya sebagai bekas seorang atlit ( sambil hisap rokok Kent yang dibelinya semasa buat Umrah baru-baru ni..), kerana Rasulullah mengajari untuk berdoa dan memohon kepada ALLAH.

Sekarang giliran si Roslan pula, ditanyakan kepadanya, 'Kenapa kamu tidak mahu meminta dan memohon kepada ALLAH?' , lalu jawab Roslan, 'Kerana Mengikuti Rasulullah..', Wahh.. ( jawapannya tegas selayaknya kerana si Roslan ni bekas seorang tentera..) Roslan mulai menghuraikan, katanya : 'Pada waktu Isra' dan Mi'raj, Rasulullah pernah berasa malu dan langsung meminta dan memohon kepada ALLAH agar dapat keringanan dalam melakukan solat buat umatnya, padahal kewajiban solatnya belum pun dikerjakan lagi.. begitu juga aku, kata Roslan, aku malu meminta dan memohon kepada ALLAH, kerana nikmat yang telah ALLAH kurniakan kepadaku selama ini, yang aku tidak pun memintanya, tetapi Dia beri jugak kepada aku..Masih ada sebahagian besar daripada nikmat-nikmat tersebut yang masih tidak dapat aku mensyukurinya. Apabila aku tamak dan masih selalu memohon sesuatu daripadaNya sedangkan nikmat-nikmat yang aku dapat sebelum ini pun aku masih tidak mampu mensyukurinya lagi, aku bimbang sekiranya ia akan menjadikan aku kufur nikmat.. Sebab itulah aku lebih suka memilih qona'ah ( gembira serta puas hati dengan apa yang ada sekarang ).

Subhanallah..ternyata jawapan si Roslan ni sangat logik dan menunjukkan kewarakan, kezuhudan dan ketertibannya meski pun beliau baru lima bulan jadi 'Muallaf'. Jadi, kepada rakan-rakan jemaah sekalian..jangan mudah langsung menjatuhkan seseorang itu sesat, sebelum anda tanyakan dulu alasan dan dasarnya apa? Begitulah, jangan bermudah-mudahan membid’ahkan manusia yang melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya sebagai hamba.

Watak dalam cerita di atas ditulis bukan untuk maksud menghina..Abang Mat So'od pasti tersenyum kerana cerita di atas secara tidak langsung menggambarkan keakraban yang telah terjalin antara kita ( jemaah surau ). Ya Allah, tambahkanlah keakraban antara kami, jangan Engkau jadikan di kalangan kami, orang-orang yang mempunyai hasad dengki serta khianat kepada sesama saudaranya..Aamin !

No comments:

Post a Comment