Monday, August 3, 2009

WAHAI MANUSIA..JANGANLAH BERLAGAK SOMBONG !

Salam 1 Malaysia kepada semua pengikut setia blog Surau Al-Hidayah.. Nampaknya saya masih tidak dapat bersama anda pada setiap hari, memandangkan masa sibuk saya semakin bertimpa-timpa dan tidak putus-putus dengan program sekolah mahu pun luar sekolah. Ditambah pula Celcom Broadband saya masih dalam proses menuntut ganti baru (masih dalam warranty).

Usaha dakwah atau mengajak manusia ke arah kebaikan adalah satu usaha yang mulia dan merupakan satu kebanggaan bagi Allah di hadapan para malaikatNya. Usaha ini tidak wajar sama sekali dihentikan meskipun terpaksa berhadapan dengan tentangan, rintangan, ugutan dan seumpamanya. Mencontohi sifat mulia Rasulullah SAW, sepatutnya kita menjadi orang yang semakin kuat semangatnya setiap kali kita diuji oleh Allah Ta'ala. Jika dibandingkan dengan generasi da'ie (pendakwah) terdahulu, siapalah diri kita ini..orang-orang dahulu, mereka sanggup tinggalkan anak isteri, menginfaqkan keseluruhan harta bahkan menggadai nyawa mereka sendiri demi meneruskan usaha mereka menegakkan kemuliaan agama di persada dunia ini. Kesabaran serta ketabahan mereka amat jauh jika dibandingkan dengan kita.

Sehingga kini, usaha dakwah kita dalam mengajak rakan-rakan serta jiran tetangga beramai-ramai mendatangi dan memenuhi surau masih lagi dalan tahap gear 2. Apakah kita tidak ada kekuatan untuk menolak gear tersebut ke gear 3 ? Kalau dahulu kita sering menggunakan konsep Tabsyir Fi Al-Dakwah, apa kata kalau sekarang kita guna pula Konsep Tanzir atau Takhwif ?

Bandar Warisan Puteri mempunyai lebih kurang 400 buah rumah yang berpenghuni ( termasuk Villa Suria, di Tebing Gaza ). Ini bererti Surau Al-Hidayah mempunyai 400 orang ahli jemaahnya. Itu tidak dikira anak-anak lelaki yang telah baligh. Persoalannya, purata jumlah jemaah di surau kita pada setiap malam (siang disibukkan dengan kerja) termasuklah malam minggu sekali pun, cuma di antara 20-25 orang. [ Kadang-kala malam minggu makin kekurangan jemaah ]. Ke mana perginya baki 380 orang lagi ? Ke masjid Sikamat berapa orang ? Ke masjid Ampangan berapa orang dan ke Masjid Negeri berapa orang ? Dan kekal berada di rumah, di hadapan TV berapa pula jumlahnya ?

Bilangan 20-25 orang itu ialah jemaah yang solat Maghrib dan Isyak. Bagaimana pula dengan jumlah bilangan yang masih setia di surau bagi mengikuti program kuliah dan pengajian agama yang disampaikan ? Saya nak ucapkan tahniah dan terima kasih kepada sejumlah kira-kira 8 orang ahli jemaah yang tetap setia menunggu sehingga selesainya solat Isyak, mengikuti kuliah dan sama-sama bersoal-jawab menambahkan ilmu pengetahuan untuk dijadikan peneguh amalan sebagai bekalan di akhirat esok..

Dalam kesempatan masa yang sedikit terluang ini, saya (ntah kali yang ke berapa ni..) menyeru, mengajak dan mempelawa tuan-tuan terutamanya penghuni BWP yang tidak ke masjid-masjid atau surau-surau lain, marilah kita sama-sama imarahkan surau kita. Marilah kita menambahkan lagi keseronokan solat berjemaah dengan bilangan yang lebih ramai..dan dalam masa yang sama, kita boleh saling kenal-mengenali antara satu sama lain. Secara terus-terang, saya mengenali sebahagian kecil penghuni BWP kerana pertama, mereka adalah jiran terhampir dengan rumah saya dan kedua, kerana mereka adalah pengunjung surau taman kita. Masih ramai lagi rakan penghuni BWP yang ingin saya kenali dan sebaik-baiknya biarlah pertemuan atau perkenalan kita berlaku serta disaksikan oleh rumah Allah..Kita sama-sama hidupkan konsep bertemu dan berpisah kerana Allah..

Ustaz Haji Kamal

No comments:

Post a Comment