Saturday, August 22, 2009

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN



Saat menunggu menjelangnya 1 Ramadhan pada petang (mahgrib) semalam, hati saya terasa sangat gembira. Banyak perkara yang menggembirakan hati ini. Syukur Alhamdulillah.. Pertamanya, saya masih hidup..sihat dan waras. ( Kesian saudara Ustaz Asri Ibrahim-tak sempat beribadah puasa lagi buat selama-lamanya-baru aje umur 40 tahun!)

Menitik air mata apabila Pak Chad melaungkan azan Maghrib..dalam hati kecil, saya ucapkan "Selamat Datang Wahai Ramadhan..semoga ibadat puasaku serta puasa sahabat-sahabatku tahun ini lebih baik daripada tahun-tahun yang telah berlalu..".

Alangkah gembiranya kerana dapat menyambut ketibaan Ramadhan yang dikenali sebagai Bulan Seribu Rahmat, Seribu Maghfirah..Ganjaran pahala ibadat fardhunya digandakan sehingga 7o kali berbanding di dalam bulan-bulan yang lain..

Hati saya bertambah lagi gembira apabila saya dapat melihat ramainya bilangan ahli jemaah yang datang..hati ini berbisik lagi : "Kalaulah sebelum dan selepas Ramadhan, jumlah inilah juga yang memenuhkan ruang solat surau ini...(bisikan saya terhenti setakat itu sahaja)". Bilangan yang terpaksa dilimpah-ruahkan sehingga ke kaki lima/koridor surau..hingga ada yang baru datang tetapi terpaksa pulang semula kerana ketiadaan ruang untuk bersolat.

Derma serta sumbangan ikhlas daripada para jemaah turut mencurah-curah membasahi bumi surau ini. Sebutlah apa sahaja aktiviti atau program yang nak diadakan atas nama surau, bendahari surau terus tersenyum lebar..apa tidaknya? Tak perlu susah-susahkan diri pergi keluarkan wang dari akaun bank surau..cukup dengan derma kilat ahli jemaah..tak sampai seminggu, wang kutipan dah pun mencukupi..

Saya bagi pihak surau, merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua penderma. Doa kami sentiasa mengiringi setiap sen yang tuan-tuan dermakan. Sesungguhnya tidak akan bertukar jadi miskin sekiranya kita suka menderma. ALlah tentu akan memberikan balasan yang setimpalnya..

Faktor kegembiraan saya seterusnya ialah peningkatan bilangan ahli jemaah yang tetap. Purata setiap malam (sebelum Ramadhan ) sekitar 20-30 orang. Kekal bersama dalam kuliah Maghrib adalah kira-kira serama 10-15 orang. Bagi saya, itu satu jumlah yang cukup memberangsangkan..dan boleh ditingkatkan lagi!!

Faktor terakhir ialah kewujudan satu tiang bendera betul-betul di hadapan tangga sayap kiri surau..apabila didongakkan kepala ke atas, nah..sedang berkibar megah bendera Jalur Gemilang..Hasrat jadi kenyataan..Asalnya kita nak pacakkan batang buluh sahaja untuk dijadikan tiang bendera, tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya..kerana ada seorang insan pemurah yang berkata kepada saya : "Ustaz jangan memalukan surau kita..mana ada lagi orang pasang bendera guna batang buluh? Semua dah besi sekarang..!!" Alhamdulillaah..siapa sangka?

Maka tahun ini, bermulalah Ramadhan dengan pengibaran Jalur Gemilang..Selamat Berpuasa dan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-52.

No comments:

Post a Comment