Thursday, August 6, 2009

MANFAATKAN KEMUDAHAN YANG ADA..

Apabila meneliti mesej-mesej yang disampaikan di dalam shout-mix blog ini, saya dapati para pengunjung blog hampir semuanya adalah mereka yang bersifat matang dan intelek. Banyak pertanyaan melibatkan kemusykilan diajukan untuk dijawab oleh mereka yang berkelayakan. Disamping itu, suasana perbincangan yang kondisif juga telah mula terserlah. Sekali lagi ucapan tahniah dan syabas kepada semua pengunjung blog yang memanfaatkan kemudahan ini.

Adat dan lumrah kehidupan ini, dalam seratus manusia yang baik, akan ada sekurang-kurangnya satu manusia yang kurang baik. Saya sentiasa mengingatkan para penghantar mesej shout-mix, gunakan bahasa yang baik, mesej yang berguna dan elakkan daripada mengutuk, memfitnah, mengecam, menjatuhkan maruah serta membuka aib orang dan seumpamanya. Kita mesti faham bahawa blog ini bukan hanya diakses oleh penghuni BWP semata-mata, bahkan surau-surau lain serta rakan-rakan saya yang berada di Mesir, Scotland dan Australia pun pernah melayari blog ini.

Saya juga pernah mendapat nasihat dari Lobai Kampung supaya dihapuskan shout-mix ini kerana terdapat beberapa pengunjung yang memasukkan tulisan yang kurang sesuai dan boleh mendatangkan fitnah.

Nasihat saya kepada semua pengunjung, gunalah sebaiknya..jangan kerana anda seorang, seratus yang lain ditimpa kesusahan.

Banyak juga pertanyaan di dalam blog ini yang saya tak dapat berikan respon. Saya amat berharap andainya ada ustaz-ustaz lain seperti Ust Zawawi, Ust Hj. Azzhar dan lain-lainnya dapat memberikan jawapan dan respon terhadap semua pertanyaan yang diajukan. Buat masa ini, saya tidak dapat bersama tuan-tuan kerana saya sedang sibuk dalam menyiapkan diri untuk pembentangan tesis dan ujian hafazan qur'an selain usaha saya untuk menyambung semula penulisan sebuah buku.

Salam Ramadhan, semoga kita semua dapat bertemu dengan bulan mulia ini. Selamat berpuasa dan jangan lupa, segerakan pengeluaran zakat fitrah anda !!

No comments:

Post a Comment