Thursday, July 1, 2010

PIALA AKHIRAT BILA PULA ?

Saya bukanlah seorang kaki bola. Sepanjang berlangsungnya bola sepak piala dunia, saya tak pernah pun menonton rancangan perlawanan ( live atau replay ) sehingga tamat perlawanan. Saya hanya lebih suka menonton aksi apabila bola menerjah gawang gol sahaja. Saya tak kuasa nak berjaga malam semata-mata kerana nak tengok bola. Syukurlah ALlah SWT tak jadikan saya salah seorang hantu bola.

Tidak lama lagi bola sepak piala dunia akan berakhir. Pasukan negara mana yang jadi juara nampaknya dah dapat diberikan bayangan sedikit demi sedikit. Di mana-mana sahaja, orang ramai akan bercakap pasal bola sepak piala dunia ni..hatta anak murid saya kat sekolah pun ada yang bertekak menyatakan sokongan kepada pasukan favourite masing-masing.

Itu kisah piala dunia.. Bagaimana dengan kisah Piala Akhirat pula ? Takkan kita tak sanggup bersekang mata untuk merebut piala akhirat ? Kalau boleh bangkit seawal jam 2.30 pagi untuk menonton bola sepak piala dunia, takkan bila tiba time piala akhirat, kita tak mampu kot? Sekadar bangkit dan solat 2 rakaat.. kira-kira 10 minit la katakan..mengapa kita tidak mampu? Jawapan saya ialah : Piala Dunia lebih baik daripada Piala Akhirat !!

Nampak jelas sangat betapa bodohnya kita ni.. terutama kaki bola atau peminat bola sepak piala dunia yang sanggup bangkit awal-awal pagi tapi tak mampu nak sujud di hadapan Tuhan untuk sepuluh minit dalam setiap malam ?

Bila dikatakan bodoh, terus melenting..abih tu ? ada lagi ke istilah lain yang lebih sesuai dan serasi dengan golongan ini ? Orang kampung saya kata : Bengong !

No comments:

Post a Comment