Wednesday, June 30, 2010

RINTIHAN SURAU MASJID DI BULAN RAJAB

Alhamdulillah..kita kini sedang berada di dalam bulan Rajab, bulan yang turut dikenali dengan gelaran 'Bulan ALlah'. Bulan yang masyhur dengan peristiwa besar yang pernah berlaku di dalam hayat junjungan kita, Nabi Muhammad SAW - iaitu peristiwa Isra' Wal Mi;raj. Di dalam keajaiban peristiwa tersebut, terdapat banyak lagi keajaibannya. Ringkas kata, ajaib di dalam ajaib !!

Memanglah akal manusia tidak dapat sama sekali menerima keajaiban seumpama ini. Bayangkanlah, seorang manusia berangkat dari Makkah ke Palestin lalu naik ke langit ( Bukan langit pertama, bahkan ke Sidratul Muntaha ) cuma mengambil masa separuh malam sahaja. Siapa yang akan percaya? Pastinya semua akan kata : " Ini cerita gila, cerita khayalan atau cuma rekaan si pembawa berita sahaja !"

Tapi, bertambah ajaibnya lagi apabila tiba-tiba, di dalam ribuan manusia yang tidak percaya, ada seorang manusia yang membenarkan cerita tersebut. SubhaanaLlaah.. Itulah hasil daripada tahap keimanan yang tidak perlu dipertikaikan lagi. Iman seorang sahabat bergelar Abu Bakar, mendapat jolokan sebagai As-Siddiq, imannya tidak dapat ditandingi oleh himpunan iman lain-lain manusia yang sezaman dengannya.

Dalam bulan ini, setiap masjid dan surau akan berebut-rebut mendapatkan tenaga-tenaga pengajar untuk dijemput bagi menyampaikan kuliah khas sempena Isra' Wal Mi'raj. Maka, tersenyum lebarlah para ustaz kerana dapatlah sedikit belanja tambahan. Rezeki seorang ustaz la katakan..

Pada waktu itu, maka penuhlah surau masjid dengan kehadiran warga kampung, taman atau bandar. Yang tak pernah nampak batang hidung pun, tiba-tiba terjongol batang hidungnya. Alhamdulillah..ingatkan dah tak nak datang selama-lamanya dah.. Ketika itu, bergegak-gempitalah surau masjid dengan bunyi dentuman kuali, periuk belanga dan pinggan-mangkuk diiringi suara-suara gelak kegembiraan kerana dapat bertemu muka dengan rakan dan jiran - sama-sama bergotong-royong menyediakan makan malam. Kanak-kanak pula, tak usah ceritalah..riuh sama seperti malam tujuh likur nak menyambut raya..berkejar ke sana ke sini hinggakan tok siak surau masjid dah tak dapat nak buat apa-apa lagi. Akhirnya, terpaksalah si ustaz berceramah di dalam kebingitan suara sang kanak-kanak ini..

Selesai majlis ceramah, tarik nafas legalah sekalian AJK surau masjid. Masing-masing dok pakat ucap tahniah belaka, kerana berjaya mengadakan majlis ceramah yang cukup ramai bilangan yang hadir.

Malam besoknya pula ? Surau masjid tentu akan menangis kembali..di manakah manusia malam semalam yang begitu ramai, tetapi tiba-tiba malam ini hilang meninggalkan cuma 2 -3 orang yang masih setia? AJK surau masjid pun dah tak kelihatan lagi..

Kalaulah kita dapat mendengar rintihan hiba surau kita ini..

No comments:

Post a Comment