Monday, July 26, 2010

NISFU SYAABAN : SYARI'AT ATAU ...?

Hari ini, masuklah 14 Syaaban 1430H. Maknanya kita hanya ada 15 hari sahaja lagi untuk bertemu dengan Ramadhan. Berdoalah moga-moga kita semua dipanjang umur agar dapat sekali lagi kita menunaikan ibadah puasa.

Sebelum itu, pastinya malam ini ( malam Nisfu Syaaban ) akan penuh masjid dan surau dengan jemaah yang datang untuk membaca 3 kali Yasin berserta dengan doa khususnya - iaitu doa mohon panjang umur, murah rezeki dan selamat atau aman dari bala'.

Banyak juga yang saya dengar atau terbaca tentang amalan sambutan Nisfu Syaaban ni.. Majoriti ulama' termasuklah Dr. Sheikh Qardhawi sendiri berpandangan bahawa amalan Nisfu Syaaban seperti yang sering disambut oleh masyarakat kita saban tahun adalah bid'ah ( rekaan ) dan tidak termasuk di dalam syari'at Nabi kita, Muhammad SAW.

Saya tak berhasrat nak memanjangkan isu atau persoalan amalan sambutan Nisfu Syaaban kerana saya masih kekurangan ilmu mengenainya - tambahan pula, pada malam tersebut, mereka yang datang mengepalai majlis sambutan Nisfu Syaaban bukannya calang-calang orang. Ada yang bergelar Sahibus Samaahah, Sheikh Kabir, ulama' dan sebagainya.

Sehingga ke hari ini, saya masih lagi tertanya-tanya bercampur bimbang sekiranya amalan yang saya nampak macam baik pada pandangan mata rupa-rupanya tiada nilai sedikit pun di sisi ALlah SWT.

"Ya ALlah, tunjukkanlah kami yang benar itu benar dan yang batil (salah) itu batil".

No comments:

Post a Comment