Friday, July 23, 2010

TIBANYA MUSIM SURAU DIPENUHKAN MANUSIA

Selamat datang bulan yang mulia, bulan yang penuh dengan keberkatan dan rahmat. Dalam masa yang sama, kita juga ingin mengucapkan selamat datang kepada ahli-ahli lama yang bakal me'renew'kan keahliannya di surau ini dan juga untuk mereka yang baru nak isi borang menjadi ahli surau meski pun dah bertahun menetap di sini.

Itulah istimewanya Ramadhan. Ramadhan menyatukan ummah. Jika selama ini ada di antara kita yang dah lupa jalan ke surau, kini tibalah masanya untuk mencari semula jalan tersebut. Perhatikanlah malam menjelang 1 Ramadhan nanti.. pasti akan melimpah-limpah rombongan manusia yang ingin bersama-sama solat isya' dan terawih..wow.. macam pesta ibadat nampaknya !

Mengapa perlu kita tunggu malam puasa baru nak datang ke surau ? Mengapa perlu ada musim untuk kita beribadat kepada ALlah ? Kalau tak tunggu Ramadhan tak boleh ke? Ke mana perginya kita pada bulan-bulan lain? Mengapa bila masuk Ramadhan barulah terjongol kepala kita di surau?

Tak perlulah kita tunggu jawapannya kerana kita sebenarnya dah tahu dah pun apa yang bakal kita dengari kalau soalan itu diutarakan..
Apa-apa pun, selamat menyambut bulan puasa. Puasa yang miss tahun lepas, dah ganti ke belum?

No comments:

Post a Comment