Monday, May 25, 2009

ISU FITNAH : SURAU AL-HIDAYAH PUSAT PEMBANGKANG ?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Amat mendukacitakan apabila setelah sekian lama tidak pernah nampak muka di surau, tiba-tiba datang seorang hamba Allah (layakkah digelar hamba Allah?Mungkin lebih baik kita gelar aje sebagai "hamba nafsu yang semakin menderita") dengan tujuan untuk mencari maklumat tertentu untuk diaibkan atau dijadikan bahan FITNAH !!

Lazimnya setiap orang yang datang ke surau atau mana-mana rumah Allah, dengan niat untuk beribadah, menyempurnakan rasa kehambaan kepada Tuhan dan dalam masa yang sama mengeratkan lagi hubungan di antara sesama jemaah demi perpaduan Islam, tetapi sungguh sedih (bahkan teramat sedih) apabila melihatkan "hamba nafsu yang semakin menderita" ini datang ke surau kita kemudian pulang dengan membawa berita sensasi untuk dikongsikan bersama ketua mereka yang tidak sabar menanti..lalu, hasilnya..FITNAH pun mula menular.

Syukurlah kebijaksanaan Tuan Penasihat Surau telah menyelamatkan keadaan..Siapakah si pembawa berita FITNAH ini ? Memandangkan Rasulullah SAW tidak pernah mendedahkan identiti Abdullah bin Ubai bin Salul Al-Bahlol (chief of Munafiqin) yang menjadi pemecah-belah perpaduan ummat, saya pun turut mengambil langkah sedemikian. Namun, walaupun Nabi SAW merahsiakan musuh Islam tersebut, majoriti sahabat dapat kenal dan tahu siapakah chief of Munafiqin ini, bahkan anaknya sendiri pernah menawarkan khidmat untuk memenggal leher bapanya sendiri..

Sabar dan teruskan istiqomah kita untuk memakmurkan surau yang tercinta ini. Andai kita melayani karenah orang gila, tidakkah nanti kita pun termasuk dalam golongan orang gila ?

Untuk makluman para pengunjung, Surau Al-Hidayah tidak pernah dijadikan pusat pembangkang sebagaimana yang didakwa. Kalau ada cakap-cakap politik, itu adalah perkara biasa. Di mana-mana pun orang bercakap pasal politik. Isu PAS, PKR dan UMNO/BN telah menjadi sebahagian daripada 'sembang santai' kami selepas solat Isyak atau sebelum pulang ke rumah masing-masing. Bagi saya, sesiapa sahaja berhak bercakap pasal politik. Bagi kami di sini, siapa pun anda, UMNO/BN totok, PAS totok atau DAP totok sekali pun, selesai sahaja sembang santai, ianya pasti akan berakhir di situ. Kami tidak pernah pulang dengan perasaan benci atau dendam nak marah kepada sesiapa. Saya sendiri secara peribadi, amat gembira sekiranya ahli jemaah surau kita ini terdiri daripada pelbagai penyokong parti politik. Kita boleh berbeza pandangan/pendapat, tetapi setiap kali bersolat, kita tetap menghadap qiblat yang sama..

Apa yang saya dapati selama berusaha mengimarahkan surau ini, para jemaah di sini pun, mereka bukannya pembangkang totok. Mereka sebenarnya adalah insan-insan kecewa yang cuba nak luahkan rasa kecewa dan kesal mereka. Dah nak luah kat pemimpin, pemimpin tak nak dengar, maka diluahkanlah kepada sesama mereka. Saya turut perhatikan, mereka ini akan pulang ke rumah dalam perasaan lega, tenang dan damai kerana telah dapat meluahkan apa yang selama ini terbuku di dalam dada.

1 comment: