Saturday, May 30, 2009

CERAMAH BULANAN


Alhamdulillah..rasa macam nak menitis air mata apabila sesuatu yang dirancang akhirnya mendapat keizinan daripada Allah SWT. Setelah sekian lama memikir dan merancang kaedah untuk menarik lebih ramai penduduk BWP mendatangi surau, akhirnya pada malam semalam, surau Al-Hidayah menerima seorang tetamu untuk memenuhi ruang antara solat Maghrib dan Isyak.

Ustaz Zamru bin Samsudin, Ketua Unit Dakwah dan Korporat dari Pusat Zakat Negeri Sembilan menerima jemputan surau untuk bercakap mengenai zakat serta yang berkait dengannya. Alhamdulillah, yang hadir dalam majlis tersebut adalah dianggar kurang lebih 55 orang.

Jumlah tersebut mungkin meningkat lagi sekiranya majlis seperti itu dijalankan pada malam minggu. Malam orang tak keje..tapi, mungkin akan ada alasan balik kampung pula.. Ala kulli hal, pihak surau telah memainkan peranan menyeru dan mengajak manusia di BWP ke jalan kebaikan..soal mereka nak ikut atau tidak laluan tersebut, itu masing-masing punya cerita..tugas kita hanya menyampaikan, tetapi memasukkan hidayah, kesedaran dan membuka pintu hati, itu adalah kerja Allah..

Pun begitu, bagi saya (secara peribadi), usaha pihak surau masih di peringkat yang rendah. Setakat ini, Al-Hidayah hanya menyebarkan risalah (flyer), memperkenalkan laman blog, mengadakan kuliah pengajian pada setiap malam, menggunakan kesempatan bertazkirah di majlis-majlis kenduri-kendara serta beberapa aktiviti bulanan seperti program Qiyamullail, gotong-royong dan Ceramah Bulanan. Usaha bersemuka secara personal, mengetuk pintu dari rumah ke rumah untuk mengajak mereka ke surau pula bagaimana ? Apakah sudah terlaksana ? Dan soalan mautnya, siapa yang bersedia untuk mewakili surau menjalankan tugas tersebut ? Imam I atau Imam II ?

Wahai Tuhanku..apakah usaha kami setakat ini masih ada ruang untuk Engkau pertikaikan di akhirat kelak ? Jawab Tuhan : Ya, kamu belum lagi mengetuk pintu-pintu rumah mereka...

No comments:

Post a Comment