Thursday, May 14, 2009

WAJARKAH ANAK-ANAK KECIL DIBAWA KE SURAU ?

Antara jawapan yang diterima setiap kali persoalan di atas diajukan kepada para bapa yang berkunjung ke surau, mereka akan menjawab : "Untuk membiasakan mereka (anak-anak) dengan ibadat solat dan rumah-rumah Allah".

Saya setuju dengan jawapan seperti yang biasa kita dengar daripada para bapa yang membawa anak-anak mereka ke surau ini. Namun begitu, masih tetap ada 'tapi'nya. Bukan terus setuju begitu sahaja.

Anak-anak memang patut kita biasakan dengan rumah-rumah ibadat (surau dan masjid), supaya bila mereka besar kelak, mereka tidak fobia dengannya. Tetapi, seandainya kehadiran mereka dengan tujuan untuk bermain, berkejar-kejaran, membuat bising sehingga mengganggu solat dan kuliah-kuliah agama yang sedang disampaikan, bab itulah yang saya rasa ada 'tapi'nya tadi.

Dalam masalah ini, saya berpandangan bahawa bapa-bapa yang membawa anak-anak mereka mesti bertanggungjawab memastikan anak-anak mereka tidak mengganggu ahli jemaah dan aktiviti yang sedang berjalan. Sifat anak-anak memang seperti itu..nakal, suka berkejaran, kadang-kadang berkelahi lalu menangis dan bermacam-macam lagi, jadi..tugas bapa-bapa, pastikan semua ini tidak berlaku.

Kita mesti ingat, tujuan kita ke surau antaranya ialah untuk mencari ketenangan diri, beribadah dengan khusyuk, mendengar dan mengikuti kuliah, membaca Qur'an, berzikir dan sebagainya..tetapi kalau diganggu oleh anak-anak kecil ini, adakah tujuan tersebut dapat dicapai ?

Pandangan Ustaz Haji Azhar dalam kuliah beliau minggu lalu, pastikan anak-anak sudah boleh diajar/didik atau boleh mengawal diri, barulah mereka ini dibawa ke surau.

Ustaz Hj. Kamal bin Ismail.

No comments:

Post a Comment