Wednesday, May 27, 2009

ANAK POKOK ANGKAT : DI MANA TANGGUNGJAWAB ANDA SEBAGAI BAPA ?

Dalam gotong-royong dwi-mingguan pada 23 Mei yang lalu, Ustaz Haji Kamal melancarkan kempen 'Jariah : Satu Keluarga Satu Anak Pokok'. Alhamdulillah..ramai juga yang menyahut kempen tersebut. Mungkin kerana kesedaran mengenai kepentingan dan peranan sedekah jariah seperti yang diperkatakan di dalam banyak kuliah agama yang disampaikan oleh ustaz-ustaz di surau kita.

Malam tadi, selesai sahaja solat Maghrib, Ustaz Kamal memaklumkan kepada jemaah berkenaan Ceramah Bulanan Surau pada 28 Mei ini dan menyentuh sedikit tentang Kempen anak Pokok Angkat. Menurut Ustaz, ada sebahagian bapa angkat pokok yang datang menggali lubang, menimbusnya semula lalu meninggalkan anak angkat tersebut berhempas-pulas meneruskan survival mereka untuk hidup, tanpa diberinya baja, siraman air dan penjagaan yang selainnya.

Anak-anak pokok yang menjadi anak angkat bapa-bapa ( ahli jemaah surau ) ini samalah seperti anak angkat manusia. Ia mesti diberikan nafkah hidup seperti makan pakai, keselamatan, kesihatan dan tempat tinggal yang selesa. Adalah berdosa sekiranya kita membiarkan mereka bersendirian berusaha mendapatkan nafkah tersebut.

Pesanan ustaz, jenguk-jenguklah anak-anak angkat anda dan berilah belaian serta curahkanlah kasih-sayang secukupnya kepada mereka. Semoga tumbesaran mereka sentiasa menyalurkan pahala kepada kita..

No comments:

Post a Comment