Wednesday, August 11, 2010

AHLAN YA RAMADHAN

Syukur Alhamdulillah..Ramadhan yang ditunggu akhirnya muncul. Semoga kehadiran Ramadhan tahun ini membawa seribu maksud menuju ke arah keinsafan diri sebagai seorang hamba ALlah.

Malam tadi bermulalah solat terawih..satu-satunya solat yang cuma wujud dalam bulan Ramadhan, tidak di dalam bulan lain. Seperti dijangkakan, ramai penduduk yang datang bersolat, hinggakan melimpah ke luar. Kanak-kanak pula, tak payah cerita le..riuh-rendah mereka menambahkan lagi keceriaan malam Ramadhan. Tapi kadang-kadang ada juga rasa nak marah kerana suara gurauan mereka yang mengganggu jemaah yang sedang bersolat terawih. Ye lah.. dah nama pun kanak-kanak. Kita dahulu pun, mungkin lebih teruk daripada mereka.

Tahun ini, giliran bertugas imam solat terawih telah siap ditampal. Antara yang bertugas ialah Ust Hj. Shafie, Ust A'lim, Ust Hj. Hishamuddin, Ust Hj. Zainal Ariffin, En. Zamri (Pusat Zakat), Tuan Hj. Mokti, Ust Zawawi dan saya sendiri. Cuma kali ini saya sengaja tak nak banyak bertugas kerana bimbang sekiranya pisang berbuah lima kali lagi. Luka akibat kata-kata sebahagian manusia yang melabelkan saya dengan macam-macam gelaran pada Ramadhan tahun lalu masih terasa lagi hingga kini. Biarlah kali ini saya jadi makmum pula. Sebenarnya lebih seronok jadi makmum daripada jadi imam. Itu petikan dari seorang sahabat saya. Katanya :"Bila imam sedang bertazkirah atau berwirid, kita para makmum ni boleh tidur sekejap. Tapi imam boleh ke buat begitu?".. Lawak Ramadhan aje tu..!

Apa-apa pun, sama-samalah kita memeriahkan Ramadhan dengan menghadiri surau kita pada setiap lima waktu solat. Lagi baik kalau ada yang nak berqiamullail sampai ke waktu sahur..

Selamat berpuasa dan pastikan puasa kita kali ini mendapat markah penuh daripada ALlah SWT.

No comments:

Post a Comment