Friday, August 13, 2010

LAPAR SEHARI KENYANGNYA SEMINGGU

Ramadhan menyimpan seribu hikmahnya yang tersebunyi. Hanya yang ada mata akal sahaja yang dapat melihatnya dengan jelas.

Mengapakah ALlah mewajibkan kita berpuasa? Saja-saja nak seksa kita supaya lapar kah? Of course ALlah tidak sezalim itu.. Tentu ada hikmahnya. Jom kita sama-sama fikit melalui mata akal pemberian ALlah agar kita dapat memahami rahsianya.

Objektif utama puasa ialah meningkatkan ketaqwaan hambaNya. Jelas seperti dinyatakan dalam Quran. Objektif sampingan pula (tetapi masih berkait dengan objektif utama) ialah supaya kita dapat merasai dan menyelami penderitaan orang-orang fakir atau miskin yang jarang-jarang bertemu nasi atau makanan-makanan lain. Sebab itu, sepanjang kita berpuasa, kita tidak dibenarkan makan dan minum..supaya kita rasa kelaparannya. Dengan demikian, tujuan puasa pada sebelah siang mungkin dah tercapai. Tetapi bagaimana dengan malamnya? Maksud saya, sejak berbuka puasa hinggalah kita bersahur.. Apakah kita masih lagi merasai dan menyelami penderitaan si fakir miskin?

Jawablah dengan jujur..betul ke kita berbuka dan bersahur sama seperti mereka? Cuba perhatikan cara kita berbuka..dengan aneka jenis makanan hingga tak cukup ruang meja makan. Air sahaja 5 jenis..belum lagi kuih-muih..makan berat ada, makan ringan ada, pencuci mulut pun ada..pendek kata : Full complete package!!

Time bersahur pun macam tu..sama seperti semasa berbuka tadi..jadi, macamana agaknya kita nak merasai sebagaimana orang-orang miskin berpuasa? Kita puasa dengan makanan sahur yang mampu mengenyangkan hingga seminggu.. Agak-agaknya tercapai tak objektif sampingan ini mengikut pandangan ALlah SWT? Sama-sama kita fikirkan..tapi kata Imam Al-Ghazali, kalau perut sentiasa kenyang, akal tentu tak dapat berfungsi dengan sempurna lagi..

No comments:

Post a Comment