Wednesday, September 9, 2009

PENGISIAN DI 10 MALAM TERAKHIR

Malam ini bermulalah malam 10 terakhir dalam bulan Ramadhan. Kegembiraan 'menghantar pulang' bulan Ramadhan dan 'membuka tirai' bulan Syawwal telah mulai terasa. Kanak-kanak terutamanya telah rancak dengan permainan mercun dan bunga api hinggakan kadang-kadang turut mengganggu solat terawih para jemaah di surau. Mujurlah tiada yang berpenyakit lemah jantung.

Bazar-bazar Ramadhan semakin ramai dikunjungi, tidak kira siang mahu pun malam ( tetapi lebih tersa meriahnya pada waktu malam ). Para peniaga saling bersahut-sahutan menawarkan harga yang rendah dan yang lainnya riuh-rendah mempromosikan barangan jualan masing-masing.

Kedai-kedai kain/pakaian pula terpaksa dilewatkan waktu akhir perniagaannya. Tukang-tukang jahit telah mula menutup pintu rumah/kedai kerana tidak mahu lagi menerima tempahan. Begitulah juga pakar-pakar kuih raya..siang malam bertungkus-lumus di dapur dengan anak-anak untuk menyiapkan tempahan kuih-muih.

Lagu-lagu raya sama ada dari corong-corong radio mahu pun televisyen juga turut dimainkan. Tidak cukup dengan lagu-lagu raya dari radio dan tv, ada pula dijual VCD Karoake Lagu-lagu Raya untuk hiburan seisi keluarga.

Demikianlah gambaran awal keseronokan kita nak menyambut hari raya..

Apabila dialihkan pandangan ke arah surau masjid, pasti kita akan dapati suatu perbezaan yang cukup jelas. Masjid surau tidak lagi semeriah awal dan pertengahan Ramadhan dahulu. Jumlah yang semakin menyusut menyebabkan pak imam dan tok bilal pun tak ada semangat lagi nak berterawih..silap-silap haribulan, pak imam dan tok bilal pun dah tak nak datang surau lagi..

Saya tak berniat nak kondemkan orang-orang yang dah mula nampak nak menjauhkan diri dari surau ni..Kita berbaik sangka bahawa mereka ini dah tak datang surau kerana beriktikaf di masjid ( walhal di surau pun apa salahnya ?) atau dah balik kampung..Namun, apa yang ingin saya fokuskan ialah kefahaman kita mengenai kelebihan 10 malam terakhir dalam Ramadhan..sepatutnya pada malam-malam 10 terakhir sebeginilah kita menggandakan lagi amal ibadah kita, memohon istighfar dengan seikhlas-ikhlasnya serta berharap semoga diketemukan Allah dengan malam Al-Qadar. Kurangkanlah tidur serta perbanyakkanlah solat malam, zikrullah, membaca Qur'an dan seumpamanya lagi..Korbankan masa tidur kita selama 10 malam daripada 365 malam yang diberikan Allah kepada kita..

Insya'Allah, pihak surau akan berusaha memastikan surau kita sentiasa dibuka di sepanjang 10 malam terakhir ini bagi memberi peluang kepada semua jemaah yang ingin datang untuk beriktikaf dan beramal ibadah ..

Sekian, Selamat Beriktikaf !!

No comments:

Post a Comment