Thursday, September 10, 2009

JANGAN BIARKAN FADHILAT RAMADHAN BERLALU SIA-SIA


Bulan Ramadhan, di permulaannya adalah Rahmat (Kasih sayang daripada Allah), pertengahannya adalah Maghfirah ( penghapusan dosa), penghujungnya 'itqun Minan Nar (pelepasan/ perlindungan daripada api neraka). Dengan keagungan, kebijaksanaan dan keesaan Allah, bulan yang mulia ini telah dibahagikan kepada 3 fasa. Padanya tertanam beribu hikmah yang tidak mampu digali oleh manusia yang sering "terlena" di bulan Ramadahan.

"Man Jadda Wajada" : "Siapa yang usaha, dialah yang akan dapat". Satu suntikan semangat dan juga boleh jadi sindiran buat ciptaan Allah yang bergelar Manusia. Namun tegas Allah S.W.T dalam kitab suciNya : "..Dan bahwasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya, dan bahwasanya usaha itu kelak akan diperlihatkan (kepadanya), kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna( An-Najmi : 39-41 ).

Jelas di situ bahawa penilaian Allah S.W.T terhadap amalan hambaNya adalah berdasarkan usahanya bukan hasilnya semata-mata. Kini Fasa Pertama ( RAHMAT ) dan Fasa Kedua ( MAGHFIRAH ) telah pun meninggalkan umat Islam buat sekian kalinya. Bagi umat Islam yang begitu menghargai kehadiran Ramadhan dalam usianya itu, maka saat-saat sebegini amatlah bernilai. Kedatangan Ramadhan bersama buah tangan yang begitu banyak dan berharga ini amatlah dihargai dan mereka akan menggunakan kesempatan yang masih ada lagi itu sebaik mungkin agar tidak menyesal kemudian hari terutama kedatangan Ramadhan akan datang yang belum tentu dapat berjumpa lagi.

Bagi mereka yang kurang berminat atau tidak merasai betapa berharganya Ramadhan maka mereka hanya akan melalui saat-saat perpisahan nanti tanpa merasai sebarang kehilangan sebaliknya lebih banyak memikirkan tentang persiapan hari raya yang bakal menjelang selepas berlalunya Ramadhan. Oleh itu tepuklah dada dan tanyalah diri kita tentang di manakah kedudukan kita dalam melayan kedatangan Ramadhan ini. Allah yang menganugerahkan Ramadhan tidak pernah menanggung kerugian jika umat Islam gagal melayan dengan baik Ramadhan yang dikirimkan itu. Ramadhan sendiri tidak ditimpa kekurangan jika umat Islam tidak mengendahkan kedatangannya. Sebaliknya umat Islam yang terpaksa menanggung kerugian yang begitu besar akibat gagal merebut peluang dan tawaran keemasan yang dianugerahkan oleh Allah itu.

Jangan biarkan diri kita termasuk golongan yang mensia-siakan kedatangan Ramadhan sebaliknya jadikanlah diri kita sebagai umat yang tidak pernah rasa penat dan jemu dalam melayan Ramadhan dari awal hingga ia berlalu pergi. Jadikanlah Ramadhan seumpama tetamu istimewa yang dilayan dengan begitu baik dari permulaan dia datang sehinggalah dia meninggalkan tempat kita serta dia merasa begitu puashati dengan layanan yang diberi.

Manusia sering berasa runsing dan bimbang jika tidak mempunyai bekalan yang mencukupi berbentuk kewangan atau barangan terutama dalam menempuh perjalanan yang agak jauh. Sebaliknya umat manusia sering lupa malah tidak merasai sebarang kebimbangan jika dia tidak mempunyai bekalan yang mencukupi untuk pergi ke alam yang lebih jauh iaitu negeri akhirat bagi bertemu Allah Tuhan Penciptanya. Manusia merasa lega dan sentiasa merebut peluang yang ada apabila ada pihak yang menawarkan sebarang bentuk bantuan atau tunjuk ajar bagi melengkapkan bekalan untuk sesuatu perjalanan. Sedangkan manusia sering mengenepikan anugerah berharga daripada Allah yang mendatangkan Ramadhan yang bermatlamat melahirkan umat bertaqwa di mana kita semua tahu bahawa sebaik-baik bekalan untuk bertemu Allah di akhirat nanti ialah taqwa.

Jika manusia yang melepaskan sebarang bentuk bantuan dan tunjuk ajar untuk kemudahan dan kesenangannya sering digelar sebagai manusia yang tidak matang dalam berfikir dan kurang bijak dalam bertindak maka manusia yang tidak mahu menggunakan peluang yang dianugerahkan oleh Allah untuk kebaikannya sendiri adalah manusia yang tidak berakal dan berada dalam kerugian yang nyata.

Ramai umat manusia yang hanya nampak keuntungan yang dekat menyebabkan mereka hidup dalam kesesatan yang ditempah oleh mereka sendiri. Tidak ramai manusia yang lembut hatinya sehingga lebih mementingkan kehidupan yang abadi di akhirat tanpa disesatkan oleh godaan dunia di mana mereka lebih suka pada keuntungan yang jauh dan berkekalan iaitu nikmat akhirat daripada hanyut dengan nikmat yang cepat tetapi berbentuk sementara dan bakal ditinggalkan apabila nyawa bercerai daripada jasad.

Tanyalah diri kita yang sedang melalui hari-hari terakhir daripada tarbiah Ramadhan sama ada ia mampu mengubah kita untuk lahir sebagai umat bertaqwa atau terus berada diparas iman yang lama.

Tanda kasih dan hormat kita pada seseorang bukan hanya terletak pada percakapan sebaliknya mesti disertakan dengan tindakan melalui layanan dan juga rasa tanggungjawab kita di dalam menunaikan haknya. Begitulah juga dengan rasa sayang dan hormatnya kita pada Ramadhan tidak cukup sekadar sebutan di mulut sedangkan kita tidak menunaikan hak kita terhadap Ramadhan dalam menghidupkannya dengan amal ibadat serta menggunakan merebut kelebihannya dari awal hingga akhir.

Apakah perasaan seseorang yang bertandang ke rumah kita dengan membawa buah tangan yang banyak sedangkan kita hanya melayannya secara acuh tidak acuh atau hanya melayannya dengan penuh mesra pada awal kedatangannya sahaja sedangkan kita membiarkannya pergi tanpa sebarang layanan yang sepatutnya. Begitulah juga dengan layanan terhadap Ramadhan sama ada disambut secara sambil lewa atau hanya meriah pada awal kedatangannya sahaja sedangkan setelah masuk hari-hari terakhir maka ia dibiarkan berlalu pergi tanpa sebarang usaha untuk meraikannya sebagaimana hari datangnya.

Antara hikmat di mana Allah meletakkan Lailatul Qadar yang kelebihannya melebihi seribu bulan yang lain ialah bagi memastikan umat Islam terus menghidupkan Ramadhan dari awal hingga akhir malah malam-malam terakhir lebih dihidupkan lagi. Apa yang dilakukan oleh kebanyakan umat Islam ialah sebaliknya di mana malam-malam terakhir kurang dihiraukan kerana masing-masing sibuk dengan persiapan hari raya. Bijakkah kita jika mensia-siakan kelebihan Lailatul Qadar kerana agak sibuk menyiapkan persiapan hari raya yang kelebihannya tidaklah sebesar Lailatul Qadar. Jangan jadikan diri kita seperti manusia yang sanggup menjual akhirat dengan dunia, melebihkan nafsu daripada wahyu, membesarkan dosa daripada pahala. Gunakanlah saat-saat penting yang penuh dengan kelebihan ini untuk mendekatkan diri kita dengan Allah sehingga kita menjadi manusia yang bertaqwa yang diredhai oleh Allah di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment