Monday, October 25, 2010

CADANGAN MEWUJUDKAN KLINIK AL-QUR'AN DI SURAU

Sewaktu diadakan Karnival 1Halal di Kompleks Belia dan Sukan, Paroi, baru-baru ini, saya sempat membawa keluarga ke sana untuk melihat dengan lebih dekat apa pengisian dan program yang dijalankan.

Dalam banyak gerai yang ada di sana, saya tertarik dengan satu sudut bertulis "KLINIK AL-QUR'an". Ada satu meja panjang dan 3 pasang kerusi yang saling menghadap antara satu sama lain. Kelihatan 3 anak remaja yang suci air wajahnya - bersedia untuk mendengar dan menegur bacaan Qur'an daripada pengunjung yang singgah di meja tersebut. Tiada bayaran dikenakan bahkan saya yang sempat singgah dan memperdengarkan bacaan Quran, sebaliknya diberikan cenderahati pula !

Klinik Al-Qur'an.. itulah yang tergambar di dalam fikiran saya hingga ke hari ini. Satu langkah baru untuk membantu saudara dan sahabat yang ingin membetulkan bacaan Qur'an mereka.

Minggu ini, saya memulakan 'test market' Klinik Al-Qur'an di sekolah saya. Bilik guru menjadi pilihan. Meja rehat guru di tengah-tengah bilik guru, saya jadikan sebagai kiosk Klinik Al-Qur'an. Sesiapa dari kalangan guru yang free, silalah datang. Buka sahaja Al-Qur'an di hadapan saya dan perdengarkanlah.

Alhamdulillah.. ada juga sambutannya. Tidak lama..cuma sekitar 2-3 minit sahaja bagi setiap seorang yang datang. Bagi saya, itulah sebahagian sumbangan yang saya mampu hulurkan untuk sahabat-sahabat dan rakan sekerja..

Insya'ALlah, jika masih diberi kekuatan, saya akan buka klinik cawangan saya di surau kita tidak lama lagi..

No comments:

Post a Comment