Monday, November 9, 2009

BIARLAH KITA MENULIS UTK PAHALA

Assalamualaikum..

Nampaknya ramai pelawat blog surau masih menggunakan peluang chat-box untuk mengutuk, meluahkan rasa tak puas hati dan menghentam sesama sendiri. Saya nak larang pun, masing-masing dah besar panjang..

Tuan-tuan yg saya kasihi sekalian,
Saya akui saya ni bukan orang berpendidikan agama..jd, mungkin selepas pengambil-alihan kendalian blog ini dr ust Kamal, entry atau postingnya tidak banyak ditulis berkaitan tajuk keagamaan.

Saya mungkin akan masukkan maklumat-maklumat, berita atau isu-isu tertentu sahaja berkaitan dgn surau kita. Tambah pula, saya bukannya ada bakat penulisan yg baik pun. Namun begitu, saya akan cuba utk menjadi yg terbaik. Sehubungan itu, saya harap jika ada di kalangan ust-ust (atau sapa-sapa shj) yg nak masukkan tulisannya ke dlm blog surau kita ini, sila lah e-melkan kat saya.

Saya cadang nak copy and paste beberapa artikel dr laman web/blog lain, tp ust Kamal tak setuju..kalau boleh, biarlah asli, katanya. Selamat..takde orang nak saman. Nasihat ust kamal pada saya, “tulis aje apa nak tulis..asalkan ianya ada manfaat utk pembaca. Bila ada manfaat utk orang, maknanya adalah pahala utk awak”..

Sekarang tahulah saya bahawa niat kita dalam apa sahaja perbuatan, ialah nak dapatkan pahala..menulis pun utk nak dapatkan pahala. (tolong tegur kalau saya silap..)

Sebab itu, saya harap sangat jika tuan-tuan dapat tulis yg baik2 sahaja dlm chat-box blog kita ni..Tuan-tuan takkan taknak pahala kot? Saya masih teringat, point dlm satu kuliah ust Kamal..katanya : ‘Kita hari ni, dok buat amal soleh, kumpulkan pahala banyak2, utk apa sebenarnya? Suatu hari kelak, kata ust Kamal, pahala2 inilah yg akan kita gunakan utk tebus balik/ bayar pampasan kesalahan2 yg pernah kita buat kat orang lain..masa tu, duit2 ni tak main lagi dah..termasuklah dinar yang ada pampletnya kat surau tu..Semua org nakkan pahala walau sebesar telur kutu (pinjam kata ust Hishamuddin)

Cukup lah dulu setakat ni..kalau tak tulis apa2, nanti tuan2 kata saya tak bertugas pulak. Susah kan, kalau dah terima amanah ni..Minggu depan, nak mintak ust Hishamuddin cerita lagi pasal amanah dan tanggungjawab, boleh ustaz ye? Kuliah ust Hishamuddin tempoh hari, menggeletar tapak kaki saya..serupa mcm menggeletarnya saya ketika ust kamal ceritakan pasal keperitan hidup di neraka..

Wallahu a’lam ¡

No comments:

Post a Comment