Seorang ahli jemaah bertanyakan saya mengenai ciri-ciri seseorang yang layak diangkat (dilantik) menjadi imam solat fardhu, terutamanya sebagai imam di masjid atau surau. Perkara ini sudah pun saya huraikan panjang lebar dalam kuliah Fiqh As-Solat pada tahun lepas. Alhamdulillah, kuliah tersebut telah pun selesai setelah berlangsung selama kira-kira setahun 3 bulan. Saya fikir semua jemaah dah faham atau tahu..tapi nampaknya masih ada lagi yang bertanya. Tak apalah..jangan kelorek ilmu, mungkin si penanya tadi tak berpeluang mengikuti kuliah saya tersebut.
Dalam keadaan berjemaah (lebih dari seorang), tak kiralah di mana pun, apabila hendak didirikan solat, maka hendaklah didirikannya secara berjemaah. Lantiklah salah seorang dari kalangan kita supaya menjadi imam solat. Orang yang hendak kita lantik jadi imam itu, ada syarat atau keutamaannya. Jangan pakai tolak jadi imam kepada sesiapa ikut suka hati kita sahaja. Parah nanti kalau tertolak orang yang tak boleh jadi imam..nanti dibantainya solat Zohor 7 rakaat, siapa yang nak dipersalahkan?
Hadith Riwayat Imam Muslim bahawa Nabi SAW telah menggariskan beberapa ciri atau syarat seseorang nak dilantik jadi imam. Sabdanya : " يَؤُمُّ الْقَوْمَ أَقْرَؤُهُمْ لِكِتَابِ اللَّهِ وَأَقْدَمُهُمْ قِرَاءةً فَإِنْ كَانَتْ قِرَاءَتُهُمْ سَوَاءً فَلْيَؤُمَّهُمْ أَقْدَمُهُمْ هِجْرَةً فَإِنْ كَانُوا فِي الْهِجْرَةِ سَوَاءً فَلْيَؤُمَّهُمْ أَكْبَرُهُمْ سِنًّا .."
Berdasarkan hadith di atas, antara syarat keutamaan kelayakan imamah seseorang itu ialah :
1) paling mahir membaca Al-Qur'an - dari segi sebutan, tajwid, makna, banyak hafazannya dan apa-apa yang berkaitan dengannya.
2) orang yang paling faqih (tahu dengan mendalam) tentang hukum-hakam berkaitan dengan solat (Ilmu Fiqh As-Solat)
3) orang yang paling awal berhijrah atau menetap di sesebuah kawasan perumahan/penempatan tersebut.
4) lebih tua umurnya.
Sebenarnya ada banyak lagi..kalau tak silap saya hingga 12 ciri semua sekali..termasuklah yang paling manis wajahnya, paling kemas dan cantik pakaiannya dsb.
Sekiranya solat itu didirikan di dalam masjid atau surau yang ada imam lantikan (imam rawatib), sama ada oleh Majlis Agama atau persetujuan majoriti penduduk setempat, maka syarat lantikan tersebut mengatasi semua 4 ciri keutamaan di atas.
Jelasnya, kalau kat surau kita dah ada imam yang dilantik (imam rawatib), kita tak boleh memandai-mandai mengkehadapankan diri kita untuk jadi imam melainkan setelah mendapat izin daripada imam lantikan tersebut..walaupun alasan kita ialah : imam tersebut kurang baik bacaannya atau akhlaknya tak disukai oleh orang ramai, atau imam rawatib tersebut hanya lulusan SPM sedangkan kita adalah graduan universiti seberang laut..atau mungkin kerana merasakan diri kita lebih baik dan lebih layak untuk jadi imam. Hukum dalam Fiqh Solat tetap mengatakan TIDAK BOLEH ! Seorang pemegang Phd sekali pun, apabila dia solat di masjid atau surau, wajiblah dia berimamkan imam rawatib masjid/ surau tersebut meski pun imam itu hanya lulusan SPM sahaja..
Tapi kalau ketika nak solat tu tiada imam rawatib, pandai-pandailah jemaah pakat lantik dari kalangan mereka, siapa yang paling layak..dengan berpandukan turutan tertib ciri keutamaan seperti disebutkan tadi. Berlapanglah dadalah kalau tak dipilih..
Saya pernah dengar satu peristiwa di sebuah surau, ada ahli jemaah yang dah sampai kat surau, lari pulang ke rumah semula kerana tak puas hati dengan imam yang dilantik. Janganlah sampai macam tu sekali.. Kut ada tak puas hati tu, just slow talk dengan imam tadi..kalau ada benda yang kurang, boleh kita tegur cara baik dan suasana persaudaraan. Kalau kita tak tegur, sampai bila imam tu nak tak tahu dia punya salah? Tegurlah..tapi biar berhemah. Kalau silap imam dalam solat pun, kita boleh tegur, takkan di luar tak boleh kot..
Sedikit tambahan : Ada yang kata bahawa seseorang itu tak layak jadi imam kerana dia tak ingat periwayatan sesebuah hadith. Ni ambil dari kitab mana lah pulak?.. Kacau betul apabila ada manusia jahil cuba-cuba nak berlagak alim. Ajak datang mendengar kuliah, tak mahu..tapi bila orang cakap pasal agama, alih-alih dia pulak yang lebih..mengalahkan ustaz lah pulak!
Dalam keadaan berjemaah (lebih dari seorang), tak kiralah di mana pun, apabila hendak didirikan solat, maka hendaklah didirikannya secara berjemaah. Lantiklah salah seorang dari kalangan kita supaya menjadi imam solat. Orang yang hendak kita lantik jadi imam itu, ada syarat atau keutamaannya. Jangan pakai tolak jadi imam kepada sesiapa ikut suka hati kita sahaja. Parah nanti kalau tertolak orang yang tak boleh jadi imam..nanti dibantainya solat Zohor 7 rakaat, siapa yang nak dipersalahkan?
Hadith Riwayat Imam Muslim bahawa Nabi SAW telah menggariskan beberapa ciri atau syarat seseorang nak dilantik jadi imam. Sabdanya : " يَؤُمُّ الْقَوْمَ أَقْرَؤُهُمْ لِكِتَابِ اللَّهِ وَأَقْدَمُهُمْ قِرَاءةً فَإِنْ كَانَتْ قِرَاءَتُهُمْ سَوَاءً فَلْيَؤُمَّهُمْ أَقْدَمُهُمْ هِجْرَةً فَإِنْ كَانُوا فِي الْهِجْرَةِ سَوَاءً فَلْيَؤُمَّهُمْ أَكْبَرُهُمْ سِنًّا .."
Berdasarkan hadith di atas, antara syarat keutamaan kelayakan imamah seseorang itu ialah :
1) paling mahir membaca Al-Qur'an - dari segi sebutan, tajwid, makna, banyak hafazannya dan apa-apa yang berkaitan dengannya.
2) orang yang paling faqih (tahu dengan mendalam) tentang hukum-hakam berkaitan dengan solat (Ilmu Fiqh As-Solat)
3) orang yang paling awal berhijrah atau menetap di sesebuah kawasan perumahan/penempatan tersebut.
4) lebih tua umurnya.
Sebenarnya ada banyak lagi..kalau tak silap saya hingga 12 ciri semua sekali..termasuklah yang paling manis wajahnya, paling kemas dan cantik pakaiannya dsb.
Sekiranya solat itu didirikan di dalam masjid atau surau yang ada imam lantikan (imam rawatib), sama ada oleh Majlis Agama atau persetujuan majoriti penduduk setempat, maka syarat lantikan tersebut mengatasi semua 4 ciri keutamaan di atas.
Jelasnya, kalau kat surau kita dah ada imam yang dilantik (imam rawatib), kita tak boleh memandai-mandai mengkehadapankan diri kita untuk jadi imam melainkan setelah mendapat izin daripada imam lantikan tersebut..walaupun alasan kita ialah : imam tersebut kurang baik bacaannya atau akhlaknya tak disukai oleh orang ramai, atau imam rawatib tersebut hanya lulusan SPM sedangkan kita adalah graduan universiti seberang laut..atau mungkin kerana merasakan diri kita lebih baik dan lebih layak untuk jadi imam. Hukum dalam Fiqh Solat tetap mengatakan TIDAK BOLEH ! Seorang pemegang Phd sekali pun, apabila dia solat di masjid atau surau, wajiblah dia berimamkan imam rawatib masjid/ surau tersebut meski pun imam itu hanya lulusan SPM sahaja..
Tapi kalau ketika nak solat tu tiada imam rawatib, pandai-pandailah jemaah pakat lantik dari kalangan mereka, siapa yang paling layak..dengan berpandukan turutan tertib ciri keutamaan seperti disebutkan tadi. Berlapanglah dadalah kalau tak dipilih..
Saya pernah dengar satu peristiwa di sebuah surau, ada ahli jemaah yang dah sampai kat surau, lari pulang ke rumah semula kerana tak puas hati dengan imam yang dilantik. Janganlah sampai macam tu sekali.. Kut ada tak puas hati tu, just slow talk dengan imam tadi..kalau ada benda yang kurang, boleh kita tegur cara baik dan suasana persaudaraan. Kalau kita tak tegur, sampai bila imam tu nak tak tahu dia punya salah? Tegurlah..tapi biar berhemah. Kalau silap imam dalam solat pun, kita boleh tegur, takkan di luar tak boleh kot..
Sedikit tambahan : Ada yang kata bahawa seseorang itu tak layak jadi imam kerana dia tak ingat periwayatan sesebuah hadith. Ni ambil dari kitab mana lah pulak?.. Kacau betul apabila ada manusia jahil cuba-cuba nak berlagak alim. Ajak datang mendengar kuliah, tak mahu..tapi bila orang cakap pasal agama, alih-alih dia pulak yang lebih..mengalahkan ustaz lah pulak!
No comments:
Post a Comment