Friday, July 24, 2009

JOM LAH KITA KE SURAU...

Telah lebih dua minggu saya tidak membuka dan meng'up-date'kan blog surau ini. Celcom boroadband saya ada sedikit masalah setelah dihentak dan dibaling oleh anak. Begitulah sikap anak saya yang berusia 3 tahun lebih tu..apabila melayari internet (biasanya untuk main computer game) dan pelayarannya ada sedikit terlambat, maka sikap memberontak dan marah tak tentu pasal pun mulalah meyelubungi perasaan. Sama macam bapak dia.. sikit-sikit, mengamuk..sikit-sikt nak marah tak tentu pasal..

Tapi itu cerita dahulu..Sekarang, bila dah mula nak mengjangkau usia 40 tahun ni, saya perasan bahawa sikap saya sedikit-sebanyak tidak lagi seperti dahulu..alhamdulillah..satu perubahan yang baik tu.. doa saya biarlah berkekalan sampai ke mati..

Baiklah..Hari ini, saya ke makmal komputer sekolah, terpaksa guna komputer di sini sekejap untuk membaca emel-emel dari rakan-rakan, melihat perbincangan shout-mix dalam blog surau dan menyiapkan serta menghantar tesis master yang dead-linenya sebelum Syaaban menjelang. Memang agak susah sedikit hidup tanpa internet ni..rasa macam kekurangan maklumat.. Akhbar online dari timur tengah juga dah lama tidak dilayari..

Sejak minggu lepas lagi, saya tidak dapat memberikan sepenuh tanggungjawab kepada tugasan di surau..banyak sesi kuliah saya yang terpaksa saya pass kan kepada ustaz zawawi..Tidak seperti biasa.. saban malam, sebaik selesai solat isyak, saya kini jarang dapat meluangkan masa bersembang bersama jemaah sambil pekena air teh dan roti babu. Biasanya, jam 9.40 malam baru saya pulang dari surau. Nampaknya masa sibuk sudah menghampiri diri..Balik sahaja ke rumah, terus saya ke bilik (saya jadikan sebagai pejabat), siapkan perancangan mengajar dan penulisan tesis yang akan dibentangkan tidak lama lagi..Biasanya jam 2 pagi barulah saya tutup lampu!

Bercakap tentang 'masa sibuk', saya teringat sebuah hadith dari Rasulullah SAW yang berpesan kepada kita supaya kita rebut lima peluang sebelum datangnya lima masyaqqah (penghalang) yang lain, antaranya rebutlah peluang untuk beribadat dengan sebanyaknya ketika waktu lapang SEBELUM datangnya waktu sibuk.. Memang benar, ketika kita lapang, banyak masa terluang, ketika itulah sayugianya kita gunakan untuk memperbanyakkan amal ibadah-mengunjungi masjid/surau, solat sunat, qiam, baca Qur'an, hafal hadith-hadith Nabi, mentelaah kitab-kitab agama dan seumpamanya..Nah, apabila kita mula disibukkan (atau buat-buat sibuk?), maka kita dah tiada masa untuk semua yang disebutkan tadi..Nak ke surau takde masa, nak bangun solat malam takde masa, nak baca Qur'an takde masa, nak dengar kuliah agama di masjid/surau pun takde masa..pendek kata, semuanya takde masa. ( Tapi herannya, bila nak makan, ada masa pulak?)

Cuba tanya diri sendiri..betul ke kita takde masa untuk semua kebajikan yang saya sebutkan tadi? Jangan berbohong dengan Allah..jangan nak permainkan Tuhan..pokok-pangkalnya bukan sebab kita takde masa..terus-terang sahajalah bahawa kita ni sebenarnya PEMALAS !! Bila ada orang ajak solat di surau, seribu satu alasan cuba dicari..respon paling bodoh dalam perkara ini yang pernah saya dengar : Imam surau sekarang ni SAMSENG..paksa orang datang berjemaah di surau/masjid..

Inilah yang saya rasa sedikit sedih..belajar tinggi-tinggi hingga ke merata universiti luar negara, tetapi ke'tidak-cerdik'an jelas terpancar..Bila ada orang ajak buat amal kebaikan, apa tandanya tu? Maknanya masih ada orang yang sayang pada kita..taknak tengok kita ni sesat di alam nyata..masih ada orang yang berusaha nak selamatkan kita dari kelalaian..masih ada orang yang berusaha nak ingatkan kita daripada kealpaan.. Sabda Nabi saw : "Tidak sempurna iman kamu selagi kamu tidak mengasihi saudara kamu (seagama) sepertimana kamu mengasihi diri kamu sendiri". Maka kerana saya kasihkan tuan-tuan lah, saya berusaha mengajak tuan-tuan ke rumah Allah. Sama-sama kita solat berjemaah, sama-sama kita duduk dalam halaqah ilmu (kebun syurga) dan sama-sama kita membawa pulang ke rumah masing-masing, rahmat Allah yang kita ambil di surau..

Saya tidak kisah dengan cacian orang ramai di atas segala tindakan saya selama ini. Saya ikhlaskan hati saya, infaqkan tenaga dan fikiran saya, bahkan kadang-kadang belanja guna duit sendiri, semuanya semata-mata kerana ingin melihat semua orang di sini mendapat rahmat dan hidayah daripada Tuhan..nak tengok rumah Allah (surau kita) diimarahkan dengan meriahnya..tidak seperti tahun-tahun kebelakangan dimana kadang-kadang imam dan bilal pun tiada apabila masuknya waktu solat..

Sekali lagi, saya menyeru tuan-tuan penghuni BWP, jangan berlagak sombong dengan Allah..marilah kita sama-sama memakmurkan rumahNya. Sahutlah panggilan azan setiap kali ia dilaungkan. Ringan-ringankanlah kaki untuk melangkah ke sana..tidak setiap hari pun, cukuplah seminggu sekali !!

No comments:

Post a Comment